We zijn nu al een paar keer op stage gegaan in de kleuterklas, maar is dit wel echt wat we willen doen? Om een antwoord te vinden op deze vraag kregen we de kans om een kijkje te gaan nemen op de lagere school. Na telkens 2 uur te hebben geobserveerd in het 2e leerjaar en het 4e leerjaar kreeg ik al een duidelijk beeld van de grote verschillen tussen het lager onderwijs en het kleuteronderwijs. De manier waarop je omgaat met de kinderen is helemaal anders. Je bent constant bezig met hen wat nieuws bij te leren en momenten van ontspanning komen er bijna niet meer voor. Muziek en Beeld zijn dagelijkse bezigheden in de kleuterklas, in het lager onderwijs worden er maar een paar uurtjes per week aan besteedt. Nu was ik wel heel zeker over mijn keuze voor het kleuteronderwijs. De losse sfeer, het contact met de kleuters en de leuke muziek- en knutselmomenten zou ik niet willen missen.
Na de observatie in de lagere school kregen we de opdracht om een kleine voorleesles te organiseren. Opnieuw was het voor mij vlug duidelik dat een les voorbereiden voor de lagere school heel verschillend is dan voor de kleuterklas. De grote vraag hierbij voor mij was: ' Ga ik de kinderen wel voldoende boeien?'
Na een lange speurtocht in de bibliotheek koos ik voor het boek: ' Het Goedige monster en de rovers' van Max Velthuijs.
Als inleiding besprak ik de kaft met de kinderen. Het is een groot boek met een kleurrijke kaft, het boek is geillustreerd met mooie prenten;
Ik stelde de kinderen enkele vragen zoals:
- Wie kent dit boek?
- Wat zie je op de kaft?
- Waarover denk je zal dit boek gaan?
- Bedenk eens een titel voor dit boek?
Na de kinderen enkele minuten te hebben laten vertellen, vertelde ik hen de titel en startte met het voorlezen van het boek. Hierbij probeerde ik om het boek op zo'n creatieve mogelijke manier voor te lezen. Ik lette hierbij op het volume van mijn stem en mijn intonatie. Doorheen het verhaal stelde ik de kinderen vragen over het verhaal om hen aandachtig te houden. Dit lukte vrij goed en tot het einde van het verhaal en ook ik vond dit een leuke ervaring. De juf vond het een goede les en was aangenaam verrrast dat haar leerlingen zo lang stil en aandachtig waren gebleven. Ik kreeg de opmerking om wat trager voor te lezen en te letten op mijn uitspraak.
Zelf vond ik dit een hele leuke ervaring, zowel om de lagere school beter te leren kennen als om mijn werkpunten nog beter te leren kennen.
Na de observatie in de lagere school kregen we de opdracht om een kleine voorleesles te organiseren. Opnieuw was het voor mij vlug duidelik dat een les voorbereiden voor de lagere school heel verschillend is dan voor de kleuterklas. De grote vraag hierbij voor mij was: ' Ga ik de kinderen wel voldoende boeien?'
Na een lange speurtocht in de bibliotheek koos ik voor het boek: ' Het Goedige monster en de rovers' van Max Velthuijs.

Als inleiding besprak ik de kaft met de kinderen. Het is een groot boek met een kleurrijke kaft, het boek is geillustreerd met mooie prenten;
Ik stelde de kinderen enkele vragen zoals:
- Wie kent dit boek?
- Wat zie je op de kaft?
- Waarover denk je zal dit boek gaan?
- Bedenk eens een titel voor dit boek?
Na de kinderen enkele minuten te hebben laten vertellen, vertelde ik hen de titel en startte met het voorlezen van het boek. Hierbij probeerde ik om het boek op zo'n creatieve mogelijke manier voor te lezen. Ik lette hierbij op het volume van mijn stem en mijn intonatie. Doorheen het verhaal stelde ik de kinderen vragen over het verhaal om hen aandachtig te houden. Dit lukte vrij goed en tot het einde van het verhaal en ook ik vond dit een leuke ervaring. De juf vond het een goede les en was aangenaam verrrast dat haar leerlingen zo lang stil en aandachtig waren gebleven. Ik kreeg de opmerking om wat trager voor te lezen en te letten op mijn uitspraak.
Zelf vond ik dit een hele leuke ervaring, zowel om de lagere school beter te leren kennen als om mijn werkpunten nog beter te leren kennen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten